Proeftuin Meertaligheid in het voortgezet onderwijs

In de Proeftuin Meertaligheid wordt Friese taal en kunst- en cultuuronderwijs aan elkaar verbonden. Eén of meerdere kunstenaars zetten zich maximaal 30 uren per school in en geven gastlessen. De inhoud en grootte van het project wordt afgestemd op de wensen van de school. Ook de keuze van het aantal groepen ligt bij de docent. Er zijn drie verschillende proeftuinen: creatief schrijven, filosoferen en volksverhalen.

Proeftuin Filosoferen

Docenten Fries Rianne Blokzijl, Joyce Folkertsma, Klazien de Beer en Jolanda Boersma zeiden eerder al ja tegen de Proeftuin Meertaligheid – Filosoferen. In samenwerking met kunstenaar Sara Scholten en Anna Marije Bloem ontstond het project ‘Taal van mijn hart, de guerilla editie’. In dit project gingen leerlingen aan de hand van filosofie, theater en kunst in gesprek over de ‘Taal van het hart’ en wat dat voor hen en anderen betekent. In dit filmpje volgen we de leerlingen van praktijkschool De Compagnie van OSG Sevenwolden in Heerenveen.

Proeftuin filosoferen krijgt een vervolg! Wat voor jouw school?

Sara en Anna Marije werken nu aan een tweede versie. De eerste versie is geschikt voor scholen die een leerlingenpopulatie hebben met een grote diversiteit aan thuistalen, de tweede versie is geschikt voor scholen waar leerlingen voornamelijk Fries- of Nederlandstalig zijn. Lijkt het je leuk als Sara met jouw leerlingen over de taal van hun hart filosofeert? Doe dan mee en neem contact op met a.bloem@cedin.nl of lees (binnenkort) meer op www.inspirerendmeertaligonderwijs.nl.