Je ontwikkelen tot een Taalryk-school vraagt geduld en inzet van het hele docententeam. Tegelijkertijd brengt het veel voldoening en plezier, zo vertellen drie stuurgroepleden aan de hand van de volgende vragen:
Dirkjan van Tuinen, Afdelingsleider Onderwijs · CSG Bogerman Balk en Koudum (op de foto links)
Wat heeft Taalryk de leerlingen tot nog toe gebracht?
“Bij ons op school ligt het accent op internationalisering. Als ik zie hoe leerlingen terugkomen van hun reis naar Hamburg of Havixbeck waar ze een poos bij gastgezinnen zijn ondergebracht, dan word ik heel blij. Taalryk gaat niet alleen over meertaligheid, maar ook over (wereld)burgerschap. De leerlingen raken met andere culturen in contact, met andere talen, maar zien vertrouwde klasgenoten plotseling ook in een andere context. Het mooie van deze reizen is dat de reis niet pas begint als de leerlingen de bus instappen. Het traject is al eerder ingezet. Van tevoren hebben de leerlingen bijvoorbeeld les gehad over het gebied dat ze bezoeken en contact gelegd met de gastgezinnen. Dat contact blijft na de reis soms nog helemaal intact. Heel bijzonder.”
Wat heeft Taalryk de docenten tot nog toe gebracht?
“De reizen naar het buitenland doen niet alleen de leerlingen goed, maar ook de docenten. Het geeft een stuk verbondenheid die je terugziet in de schoolcultuur. Het is prachtig dat vanuit Taalplan Frysk 2030 subsidie voor deze reizen beschikbaar is.”
Wat heeft deelname aan de stuurgroep jezelf gebracht?
“De kracht van de Taalryk-stuurgroep zit voor mij in het uitwisselen van ervaringen. Alleen al het feit dat de vergaderingen bij elkaar op school plaatsvinden, is inspirerend. Dan zie je van dichtbij hoe verschillende scholen vormgeven aan de Taalryk-criteria. Denk bijvoorbeeld bij zichtbaarheid aan een simpele trap. Door op de stootborden titels van Friese, Nederlandse en Engelse literatuur te plaatsen, draagt die trap plotseling bij aan de zichtbaarheid van taal. Op dit moment zijn er vier scholen in Friesland die zich bezighouden met Taalryk. Ik zou iedereen die meer ruimte wil geven aan meertaligheid willen uitnodigen om met ons mee te doen!”
René Anema, schoolleider Basiskader 1,2 en Basis 3 en 4, CSG AMS, Franeker (op de foto in het midden)
Wat heeft Taalrijk de leerlingen tot nu toe gebracht?
“Taalbewustzijn is bij ons op school een echt thema. Twee keer per jaar hebben we dan ook Taalryk-weken waar alles draait om taal en communicatie. Leerlingen communiceren dan in hun eerste, tweede en derde taal. Ook lichaamstaal is een taal die kan helpen om die te uiten. Taalbewustzijn heeft niet alleen met eigen identiteit te maken, maar ook met wereldburgerschap. Hoe verhoud je je tot mensen die een andere taal spreken?”
Wat heeft Taalrijk de docenten tot nu toe gebracht?
“Het feit dat wij een Taalryk-school zijn heeft gezorgd voor een aantal docenten dat zich vol enthousiasme met Taalryk-projekten bezig houdt. Dat is voor de school van grote meerwaarde. Met hun bezieling steken ze andere docenten aan. Werd de eerste Taalryk-week nog door hen georganiseerd, nu voelen veel meer docenten zich eigenaar van zo’n week.”
Wat heeft de deelneming aan de stuurgroep jezelf gebracht?
“Het ging niet alleen om wat je als stuurgroep tot stand brengt, maar ook dat je elkaar als scholen kent. Je hoeft ook niet alles zelf te kunnen of uit te zoeken. Het is heel verfrissend en inspirerend te horen wat andere Taalryk-scholen oppakken. Deze uitwisseling van ervaringen is van onschatbare waarde.”
Roelof Dijkstra, Teamleider bij CSG Liudger Burgum (op de foto rechts)
Wat heeft Taalrijk de leerlingen tot nu toe gebracht?
“Leerlingen die het meertalig onderwijs volgen, laten in vergelijking met reguliere leerlingen duidelijk betere resultaten zien, vooral met het oog op het Engels, maar ook in het algemeen met het oog op taal. Dat wordt vooral duidelijk als ze in de bovenbouw weer overgaan naar regulier onderwijs: hun taallenigheid valt op en ze durven zich goed uit te drukken. Ze redden zich prima!”
Wat heeft Taalrijk de docenten tot nu toe gebracht?
“De taaldocenten voelen zich gesterkt in hun vak en voelen de vrijheid om naast de reguliere lessen veel initiatieven op dat gebied te ontwikkelen. Projecten in de klas, maar ook een prachtig Open Leercentrum met een moderne bibliotheek.”
Wat heeft de deelneming aan de stuurgroep jezelf gebracht?
“Dat je bij elkaar in de keuken kunt zien, is goud waard. Die ervaring zou ik meer scholen in Friesland gunnen!”